Perjantai aamun mietteitä elämästä ja vanhenemisesta 20.1.2017

Uusi aamu, väsy, raskas olo ja tunnen itseni vanhaksi……mitä tästäkin voi tulla. Aamulla peilistä katsoo yli 40 vuotias ja eihän ne kasvot enää parhaassa iskussa ole. No tarviiko niiden enää ollakkaan, vaan saahan niistä jo elämän kilometrin näkyä….ja pitääkin vai mitä?

Enempi olisin huolissaan energianmäärästä, jos tuntee yön levänneenä, ettei jaksa. Silloin pitää tehdä jotain. Etkö saa nukkuttua vai eikö unen laatu ole parasta mahdollista? Nukutko yleensäkkään tarpeeksi?

Ei se peilikuva mitään vastauksia antanut, päinvastoin sieltä tuli nippu em. kysymyksiä. Lisäksi kysymyksiä pärähti ruokailutottumuksista….huh huh en taida huomenaamulla peilin eteen mennäkkään. Eihän se peili mitään kysymyksiä kysy eikä anna vastauksia. Kyllä ne kysymykset ja vastaukset taitaa tulla ihan sieltä omasta pikku päästä.

Mikä tässä aamun episodissa, peilin kanssa, oli parasta?

No ajatukset omasta terveydestä ja hyvinvoinnista on herännyt, koska itseltään moisia asioita kyselee. Sehän onkin eka askel parempaa ja terveellisempää elämää. Niin, mutta mitä sitten kun se pikku “piru” alkaa lipsuun……siis se itsekuri? Äläpä käytäkkään aikaa moisen miettimiseen heti alussa, sitäkin voi treenata (sanoo viisaat).

Arkielämä on kiireistä niin kuin  kaikilla muillakin. Isoja ei sille puolelle voi nopealla aikataululla tehdä. Toki kannattaa miettiä mistä pienen ajan itselle ja oman hyvinvoinnin kehittämiselle löytää. Aikaahan et tarvitse paljoa, 15 min riittää, kyllä se pitäs löytyä. Se on sitten itsestä kiinni mihin ajan käyttää, mutta kokeileppa ottaa pieniä askeleita liikunnan parissa, mikäli et sitä vielä tee. Netti on pullollaan ohjeita ym. treenivinkkejä ja aluksi et tartte kuin sen 15 min/päivä.  Enhän minä mikään personal trainer oo, mutta sellasia löytyy jos haluu. Lähinnä herättelen itseäni ja ehkä teitä muitakin siihen että ei ne askeleet/tavoitteet tarvitse isoja olla. Jos löydät kaverin mukaan niin silloin se on aina mukavampaa, siis se liikkuminen.

Mutta mitä sitä höpsis, enhän minäkään heti ulos ja lenkille mennyt. Väsy oli edelleen ja työt painaa päälle. Niin sitten pätkähti mieleen se ruokavalio, ruokailutottumukset, hiilihydraatit, rasva ja kaikki se ihana makeus………olisko jotain korjattavaa, ehkä.

Kahvia oli tietty saatava ja söinhän minä sen “kirotun” leivänkin, muttako se on niin hyvää. Huom, en vetänyt montaa leipää vaan ihan vaan yhden (muista pienin askelin ei isoja muutoksia kerrallaan). Hiukan meni tuosta aikaa, niin päätin tekasta smoothien.

Vesimeloni – kiivi – avokado – smoothie

Eihän siitä väriltään niin kaunis tullut, mutta maku oli herkullinen 🙂

1dl vettä

150-200g vesimelonia

1 kpl kiivi

1kpl avokado

Blenderiin ja kaikki tasaiseksi smoothieksi – nauti heti !

 

Jotain asiaakin pitää olla, niin alla on vähän noukittu tietoa eri ainesosista, jotka smoothiesta löytyy, tsekkaa ihmeessä 🙂

Vesimeloni

Vesimeloni sisältää paljon C-vitamiinia, lykopeenia, kaliumia ja B6-vitamiinia. Lisäksi se sisältää yli 90% vettä ja näin ollen hyvä janon samuttaja. Myös siemenet kannattaa hyödyntää.

C-vitamiini auttaa torjumaan uupumusta ja väsymystä sekä lisää fyysistä ja henkistä energiaa. Se edistää E-vitamiinin palautumista pelkistyneeseen muotoon ja lisää raudan imeytymistä. Päivittäisen saannin suositus on 75 mg sekä naisille että miehille. Mikäli C-vitamiinin saanti jää alle 40 mg päivässä, voi vitamiinin puutos aiheuttaa oireita, kuten väsymystä ja uupumusta.

Lykopeeni kuuluu antioksidantteihin ja suomalaiset saavat sitä keskimäärin liian vähän ruokavaliostaan. Lykopeeni ehkäisee tutkimusten mukaan monia sairauksia, kuten syöpä, sydän- ja verisuonitaudit, muistin heikkeneminen ja silmänpohjan ikärappeutuminen. Lisäksi se hidastaa ihon vanhenemista ja suojaa auringon UV-säteilyltä. Varmasti on muitakin hyötyjä.

Kalium kuuluu ns. makrokivennäisaineisiin. Kalium on elimistössä natriumin vastavaikuttaja. Se tasaa natriumin haitallisia vaikutuksia, kuten verenpaineen kohoaminen. Se säätelee yhdessä natriumin kanssa elimistön happo-emästasapainoa ja osmoosia. Se säätelee myös sokeriaineenvaihduntaa ja kilpirauhashormonin eritystä.

B6-vitamiini eli pyridoksiini on vesiliukoinen vitamiini ja se toimii antioksidanttina. Se osallistuu erittäin moneen entsyymireaktioon soluissa, tärkeimpinä aminohappojen aineenvaihdunta, energian tuotanto ja hermovälittäjäaineiden tuotanto. Yhdessä kaliumin kanssa se auttaa elimistöä imeyttämään proteiinia (https://begreenfinland.fi/tuote-osasto/proteiinit/ )paremmin, ja siksi urheilusta aiheutuvien kramppien ilmeneminen on vähäistä.

Kiivi

Kiivi sisältää myös c-vitamiinia ja kaliumia. Lisäksi se sisältää magnesiumia ja sen pienissä siemenissä on paljon alfalinoleenihappoa. Se on omega-3-rasvahappoa, joka edistää sydän- ja verisuoniterveyttä.

Magnesium osallistuu muun muassa DNA:n eli perintötekijöiden rakentumiseen, solujen perusaineenvaihdunnan säätelyyn, aivojen välittäjäaineiden toimintaan ja hermojen sekä lihasten yhteispelin sujumiseen.  Magnesiumin puutos voi häiritä unirytmiäsi, lisätä stressiä, tai haitata kykyä liikuntaan ja urheilemiseen. Magnesiumin puute ilmenee lihasten voimattomuutena ja erilaisina kouristuksina, joista lievimpiä ovat suonenvedon kaltaiset tilat.

Avokado

Avokado sisältää tyydyttymättömiä rasvoja, öljyhappoa ja Omega-3 -rasvahappoa. Sen sisältämät rasvat eivät ole haitallisia. Se on yksi parhaimmista hedelmistä, koska siitä saa todella paljon energiaa. Valtaosa avokadon aminohapoista löytyy siemenestä. Öljy voi vähentää kolesterolia ja suojata kehoa verisuonitaudeilta tai sydänkohtauksilta.

Avokadon siemenet sisältävät fenolisia yhdisteitä, jotka auttavat estämään suoliston haavaumia ja bakteeri- tai virusinfektioita. Koska ne sisältävät flavonolia, ne voivat ehkäistä syövän kasvua. Niitä voidaan myös käyttää vahvistamaan immuunijärjestelmää ja ehkäisemään heikentäviä sairauksia, kuten ennenaikaista vanhenemista. Avokadoöljy auttaa tekemään hiuksista upeat ja kiiltävät ja se auttaa myös hoitamaan hilsettä. Sillä on myös nuorentava vaikutus, se lisää ihon kollageenia ja ehkäisee ryppyjä.

Muista, pienin askelin….

Tänään otettiin pieni askel terveellisempää elämää, juomalla “tehojuomaa” heti aamusta. Ja täytyy sanoa, että ei ole nälkä ollut tänään ja olo on ollut energinen. Nyt vain jatketaan samaan malliin ja otetaan joka päivä pieni askel 🙂

Jännässä ollaan, että alkaako rypyt vähentyä vai pysähtyykö ihon vanheneminen, kun niin montaa hyvää ainesosaa smoothiesta saan…..toivossa on hyvä elää 😀

Lähde mukaan pienten askelten ottamiseen -> kohti terveellistä elämää.

Mukavaa ja energistä viikonloppua!

– Marko – tutkimusmatkailija